کد خبر: ۷۹۱۶
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

صدیقه خانم ۲۰ سال است، سبزی بازار را نخورده!

سبزی‌کاری جزو علایق اصلی صدیقه رعنایی، بانوی ساکن محله شاهد است. می‌شود گفت کاشت و برداشت سبزی در باغچه حیاط، بهترین تفریح اوست.

سبزی‌کاری جزو علایق اصلی صدیقه رعنایی، بانوی ساکن محله شاهد است. می‌شود گفت کاشت و برداشت سبزی در باغچه حیاط، بهترین تفریح اوست. میل طبیعت‌دوستش، تا به امروز نگذاشته دل از این باغچه بیست‌وپنج متری بکند و این میل و ذوق ریشه در دوران کودکی و نوجوانی‌اش دارد؛ زمانی که در باغ دوسه‌هزارمتری پدرش، همراه او به کار باغبانی مشغول می‌شده است.

باغچه کوچک خانه رعنایی، علاوه بر اینکه سال‌هاست به او آرامش و به خانه‌اش سرسبزی داده، او را از خرید سبزی بیرون از خانه بی‌نیاز کرده است.
 

- چند سال است سبزی می‌کارید؟
حدود ۲۰‌سال؛ یعنی از زمانی که این خانه را در قاسم‌آباد خریدیم.

- چندبار در سال کاشت و برداشت را انجام می‌دهید؟
دوبار. یک‌بار اول پاییز می‌کارم و اول بهار برداشت می‌کنم و یک‌بار هم اردیبهشت می‌کارم و اول پاییز برداشت می‌کنم.

- چه سبزی‌هایی می‌کارید؟
تقریبا تمام سبزی‌ها را؛ تره، جعفری، مرزه، اسفناج، شاهی، گشنیز، نعناع، پونه، سوسن، بادرنج، چغندر، ریحان و گاهی هم گوجه‌فرنگی و کاهو.

- از بیرون هم سبزی می‌خرید؟
اصلا.

 

صدیقه خانم ۲۰ سال است که سبزی بازار را نخورده است

- یعنی آن‌قدر از باغچه‌تان برداشت دارید که بی‌نیاز از خرید سبزی می‌شوید؟
نه‌تنها سبزی منزل خودم از این باغچه تامین می‌شود، بلکه به بیشتر همسایه‌ها و فامیل و هرکسی که به خانه ما می‌آید، نیز از سبزی‌های مختلف می‌دهم. به‌نظرم علت برکت باغچه‌ام، همین است.

- این علاقه به سبزی‌کاری، چگونه  در وجود شما شکل گرفته؟
پدرم باغدار و کشاورز بود و در شهرستان مانه‌وسملقان، یک زمین دوسه‌هزار متری داشت. من هم همیشه در این کار کمکش می‌کردم و کاشت سبزی را از او یاد گرفتم.

- همه کار‌های باغچه را خودتان انجام می‌دهید؟
همسرم  به من خیلی کمک می‌کند. بیل زدن و کود دادن را او انجام می‌دهد و کاشت و آبیاری و جمع‌آوری را خودم.

- سبزی بازار را هم می‌خورید؟
نه، چون به بهداشت آن اطمینان ندارم. نمی‌دانم چه کودی پایش ریخته شده و با چه آبی، آبیاری شده. سبزی‌های بازار معمولا سم‌پاشی‌شده هستند و آلودگی دارند. برای همین همیشه سبزی خوردن، آش و قورمه‌سبزی را خودم به عمل می‌آورم.

- خانواده شما سبزی‌دوست هستند؟
خیلی زیاد. نه‌تن‌ها همسر و چهارتا بچه‌ام، بلکه نوه‌ام هم به خوردن سبزی علاقه زیادی دارد.

- از خواص سبزی‌ها هم باخبرید؟
تا حد زیادی بله. چون اهل مطالعه هستم، تابه‌حال از خواندن روزنامه‌ها و کتاب‌ها، مطالب زیادی درباره خواص و فواید انواع سبزی‌ها یاد گرفته‌ام.

- در طول روز چقدر برای باغچه‎‌تان وقت می‌گذارید؟
حداقل یک ساعت صبح و یک ساعت بعدازظهر.

- در این دو ساعت دقیقا چه‌کار می‌کنید؟
علف‌های هرز را می‌چینم. برای بعضی سبزی‌ها باغچه را خلوت می‌کنم. آبیاری می‌کنم. گاهی هم لازم است بعضی سبزی‌ها را جابه‌جا کنم و جایی بکارم که آفتاب‌گیر نباشد.

- تابه‌حال شده خسته شوید و تصمیم بگیرید دست از این کار بردارید؟
هیچ‌وقت. اصلا یکی از دلایل خرید این خانه، باغچه‌اش بود. وقتی آمدیم و اینجا را دیدیم، به همسرم گفتم همین‌جا خوب است. باغچه‌اش ما را سرگرم می‌کند. الان هم بچه‌هایم بعضی مواقع می‌گویند از اینجا برویم، اما من به‌خاطر همین باغچه، آن‌ها را راضی کرده‌ام اینجا بمانیم.

- این کار در روحیه شما چه تاثیری می‌گذارد؟
همین‌قدر بگویم که وقتی به خانه دخترم می‌روم یا یک روز از محیط خانه خودم دور می‌شوم و در فضای آپارتمان‌نشینی قرار می‌گیرم، انرژی‌ام کم می‌شود و دلم می‌گیرد. غیرممکن است هر روز صبح که آفتاب بالا می‌آید، من اول از همه داخل حیاط نروم و اطراف باغچه دور نزنم. باید هر روز قبل از هرکاری، نگاهی به باغچه بیندازم.

- به همسایه‌ها هم این کار را یاد می‌دهید؟
بله. خیلی‌ها که علاقه داشتند، این‌کار را از من یاد گرفتند و الان در باغچه خانه‌شان سبزی می‌کارند. هروقت همسرم از روستا کود می‌آورد، به همسایه‌ها هم می‌دهیم تا برای باغچه خود استفاده کنند. چند همسایه هم داریم که به پرورش گل‌وگیاه علاقه‌مند هستند و در بالکن خانه و روی پشت‌بامشان گل کاشته‌اند و گلدان دارند.

 

صدیقه خانم ۲۰ سال است که سبزی بازار را نخورده است

- تابه‌حال شده سبزی‌هایتان خراب شود؟
فقط سال گذشته بود که همسرم کود گوسفندی پای باغچه ریخت و همه سبزی‌ها خشک شد. هروقت دوروبر باغچه می‌آمدم، ناراحت می‌شدم و دوست داشتم زودتر زمین را بکنیم و خاکش را عوض کنیم تا دوباره سبزی بکارم.

- شما رابط سلامت شورای اجتماعی محله خود نیز هستید، درباره این فعالیت خود توضیح می‌دهید؟
هفته‌ای یک‌بار در درمانگاه امام‌حسن‌مجتبی (ع)، برای ما رابطان سلامت، کلاس آموزشی می‌گذارند. به‌خاطر ارتباطم با مردم، هر مشکلی که در زمینه سلامت در محله وجود داشته باشد، در شورای اجتماعی مطرح می‌کنم تا نمایندگان درباره آن تصمیم‌گیری کنند.  

* این گزارش چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۹۴ در شماره ۱۴۷ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر